Land Rover Defender – legenda bezdroży, samochód, którego nadwozie nie zmieniło się praktycznie wcale od początku lat produkcji. Ascetyczne wykończenie wnętrza, gdzie wyraźnie poskąpiono elementów tłumiących hałasy pochodzące z komory silnika, w połączeniu z kanciastą bryłą nadwozia, nie sprzyja komfortowej podróży z prędkościami powyżej 60 km/h. Aby odrobinę ten feler poprawić – można pokusić się o montaż mat tłumiących. Dzięki temu rozmowa pomiędzy pasażerem a kierowcą może odbywać się bez użycia hełmofonów, a w razie wyczerpania tematyki rozmów – można …

czytaj dalej »

Chip Box

Do powstania tego wpisu zainspirowała mnie ostatnia awaria, która przydarzyła się zupełnie niczego nie świadomemu człowiekowi, który wierząc w dumnie brzmiące „więcej mocy! mniej paliwa!” w reklamach tanich modułów podnoszących moc silnika – doprowadził do awarii, której usunięcie kosztowało mniej więcej 4-krotność ceny zakupu tuningowego boxa. Ale od początku… Wezmę na tapetę pierwsze lepsze zdjęcie przedmiotu, który reklamowany jest jako remedium na „ospałość” turbodieslowskiej jednostki, która w dodatku jak na złość pali więcej niż producent podaje w katalogu. Na zdjęciu …

czytaj dalej »

Wał korbowy to element silnika odpowiedzialny za zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków na ruch obrotowy. Dzięki temu energia, wyzwalana podczas zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej może zostać przeniesiona do układu napędowego. Jest to jeden z najbardziej istotnych elementów, z których składa się silnik spalinowy – obciążenia, którym jest nieustannie poddawany oraz szybkość, z jaką się obraca, powodują, że oprócz dużej wytrzymałości wał musi być także doskonale wyważony oraz doskonale smarowany. Nie każdy zdaje sobie sprawę z dość oczywistej rzeczy – widać ją bowiem …

czytaj dalej »

Jak wiadomo – duża masa samochodu to obecnie zmora miłośników sprawnego i szybkiego pokonywania zakrętów (i nie tylko). Duża masa własna to wróg numer jeden przyspieszenia, do tego mocny (i ciężki) silnik umieszczony najczęściej z przodu powoduje gorszy rozkład masy na poszczególne osie. Co za tym idzie – mocne auto jedzie w miarę przyzwoicie na prostej, a na zakrętach pięknie wynosi przód na zewnątrz. Ale co z naszą rodzimą pomysłowością? Przecież na pewno da się na to znaleźć jakiś sposób. …

czytaj dalej »

Producenci samochodów od dawna dążą do maksymalizacji sprawności energetycznej silników z jednoczesnym odchudzeniem jednostek napędowych. W połączeniu z galopującymi, coraz ostrzejszymi normami emisji spalin, tworzy to specyficzną mieszankę wybuchową. Obecnie oferowane silniki, owszem, są bardziej ekonomiczne, dysponują większą mocą, są lżejsze, emitują znikome ilości zanieczyszczeń, ale coś za coś. Większa moc to większe wymagania dotyczące wytrzymałości elementów silnika, a niższa masa silnika wymusza z kolei „oszczędniejsze” stosowanie materiałów na budowę silnika. Nie można zapomnieć także o: – zdecydowanie wyższej precyzji …

czytaj dalej »

Jest mnóstwo dowcipów typu „z czego składa się…”. I taki np. pies wojskowy składa się z psa właściwego, smyczy łączącej i prowadzącego. W naszym serwisie mieliśmy przyjemność (wątpliwą) przekonać się, z czego składa się świeca zapłonowa. Otóż świeca zapłonowa składa się ze świecy właściwej oraz gwintu, którego zadaniem jest zostać w głowicy po demontażu świecy. Nie, sprawa nie dotyczy 30-letniego, popowodziowego samochodu, tylko auta, w którym świece przejechały dystans ok. 10 tysięcy kilometrów. I to nie świece typu Brisk Super …

czytaj dalej »

Honda przez długi okres zmagała się z brakiem sensownej jednostki napędowej wysokoprężnej. Prace nad własnym silikiem turbodiesla trwały kilka lat. W końcu światło dzienne ujrzała jednostka o pojemności 2.2 litra, wykonana w całości z aluminium. Część klientów, przyzwyczajonych do bezawaryjności silników benzynowych produkcji Hondy, niestety musiała przełknąć łyżkę dziegciu, w szczególności w sytuacji, gdy było im dane obcować z jednostką turbodiesla z pierwszych lat produkcji (2004-2006). Teoretycznie można by powiedzieć, że poziom awaryjności 2.2 i-CTDi nie odbiega w zasadniczy sposób …

czytaj dalej »

VW od pewnego czasu zadziwia mnie rozwiązaniami technicznymi, jakie można spotkać w niektórych wersjach silnikowych produkowanych obecnie samochodów. Nie za bardzo wiem, jakimi przesłankami kierują się inżynierowie tego koncernu, ale najwyraźniej dążą do tego, aby proste czynności obsługowe, takie jak np. wymiana filtra powietrza, wzbogacić o tzw. element ryzyka. Ale od początku… W większości pojazdów filtr powietrza znajduje się w dedykowanej, łatwo dostępnej obudowie, której rolą jest przede wszystkim ochrona termiczna przed zbytnim nagrzaniem się powietrza, które dostaje się do …

czytaj dalej »

W przypadku nowoczesnych silników Diesla z układami wtryskowymi typu common-rail (dot. zarówno wtryskiwaczy elektromagnetycznych jak i piezoelektrycznych) bardzo ważnym elementem decydującym o trwałości układu wtryskowego jest paliwo, jakie przepływa przez układ wtryskowy. Starsze silniki, wyposażone w klasyczny, niskociśnieniowy układ wtrysku, zdecydowanie lepiej znoszą gorszą jakość paliwa, aczkolwiek nie są też zupełnie obojętne na tankowanie „chrzczonego” oleju napędowego lub oleju opałowego. Olej napędowy, oprócz klasycznego parametru decydującego o jego jakości, jakim jest liczba cetanowa, cechuje się także innymi właściwościami, decydującymi o …

czytaj dalej »

W sekcji „Ciekawostki” prezentować będziemy różnego rodzaju ciekawe przypadki defektów w samochodach, które są efektem bądź to niestaranności warsztatów w dokonywanych naprawach, bądź też nieodpowiedniej eksploatacji samochodu przez użytkownika – często pomimo ewidentnych sygnałów, że dany element w samochodzie jest niesprawny. Na pierwszy ogień idzie przypadek, z jakim zetknęliśmy się w samochodzie Jaguar S-Type. Pojazd ten, wyposażony w silnik V6, trafił do nas z przypadłością dość klasyczną dla tych jednostek napędowych – czyli nierówną pracą silnika. Właściciel samochodu po odwiedzeniu …

czytaj dalej »