Silniki hybrydowe

Od dłuższego czasu mam niewątpliwą przyjemność obcowania z rozwiązaniami, które są efektem najwyraźniej bardzo dobrze przemyślanej strategii rozwoju technologii łączącej napęd klasyczny (silnik spalinowy) z napędem elektrycznym (auta hybrydowe). Dlaczego uważam, że zespół odpowiedzialny za rozwój jednostek hybrydowych wie co robi? Z bardzo prostego powodu – przez ponad 20 lat rozwoju udało im się nie wdrożyć żadnego „podejrzanego” patentu, który z biegiem czasu stał by się solą w oku użytkowników pojazdów tego producenta, każąc im płacić ciężkie pieniądze za naprawę …

czytaj dalej »

Wał korbowy - jak to działa 1

Wał korbowy to element silnika odpowiedzialny za zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków na ruch obrotowy. Dzięki temu energia, wyzwalana podczas zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej może zostać przeniesiona do układu napędowego. Jest to jeden z najbardziej istotnych elementów, z których składa się silnik spalinowy – obciążenia, którym jest nieustannie poddawany oraz szybkość, z jaką się obraca, powodują, że oprócz dużej wytrzymałości wał musi być także doskonale wyważony oraz doskonale smarowany. Nie każdy zdaje sobie sprawę z dość oczywistej rzeczy – widać ją bowiem …

czytaj dalej »

POWERSHIFT – budowa i problemy z nią związane 2

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów Powershift o oznaczeniu 6DCT450 to podzespół, który znaleźć w samochodach marki Ford oraz Volvo. Jest to rozwiązanie konkurencyjne dla skrzyń DSG koncernu VW, z podobną zasadą działania ale kilkoma istotnymi różnicami jeśli chodzi o rozwiązania techniczne. Podstawowa różnica w stosunku do skrzyń DSG to jeden obieg oleju – dla smarowania skrzyni, sprzęgieł, oraz układu mechatroniki, odpowiadającego za sterowanie pracą skrzyni. Drugą różnicą jest zintegrowanie koła dwumasowego w jednej obudowie wraz ze sprzęgłami. I te dwie różnice powodują, że zupełnie …

czytaj dalej »

Tesla Model 3 - jak tym jechać nad morze? 3

Ten przewrotny tytuł to jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby na widok samochodu elektrycznego Tesla Model 3 i tutaj nie przesadzam ani odrobinę. Dlatego spróbuję się z tym zapytaniem trochę zmierzyć, bazując na doświadczeniach z jednym z tańszych, elektrycznych długodystansowców Tesli. Bo wiadomo – wycieczka nad morze to nie przelewki i jeśli nie da się jej zrobić „jednym ciągiem” – to może to generować niepotrzebne zamieszanie w relacjach damsko-męskich, krowy będą dawały kwaśne mleko, a kury będą latały ponad …

czytaj dalej »

Płonie elektryk w lesie 4

Ten przewrotny tytuł jest wstępem do analizy, której celem jest zmierzenie się z mitem (a może to wcale nie jest mit) „płonących w dużych ilościach” samochodów elektrycznych. Danych, żeby to zweryfikować – mamy aż nadto. Statystyka w połączeniu z matematyką to takie specyficzne zestawienie, którego odpowiednie użycie pozwala na zweryfikowanie wielu teorii krążących nie tylko po Internecie. Mając dostęp do ogromnej bazy nie tylko liczbowej, ale także artykułów dotyczących konkretnych wydarzeń – każdy może sprawdzić, czy to, co akurat usłyszał …

czytaj dalej »

Tesla Model S - jedno z dzieci Muska 5

Długo wzbraniałem się przed zakupem auta elektrycznego – bo wiadomo, może się to spalić i przy okazji spłonie okoliczna wieś, nie ma gdzie tego ładować, a jak się zepsuje, to serwis rozkłada ręce, no i najważniejsze – jak tym dojechać nad morze. Wiele jest takich właśnie historii, które krążą po Internecie. Z racji tego, iż z motoryzacją jestem nierozerwalnie związany od ponad 20 lat – nastąpił w końcu czas aby zmierzyć się z rzeczywistością, którą najwyraźniej chcą zelektryfikować niegrzeczni aktywiści. …

czytaj dalej »

Lexus CT200h - mistrz bezawaryjności 6

Rosnące ceny paliw spowodowały wzrost zainteresowania kupujących jeśli chodzi o ofertę samochodów z napędem hybrydowym. Wśród producentów takich pojazdów prym od lat wiedzie Toyota, która od lat udoskonala swoje rozwiązania, robiąc to wg zasady – jak coś jest dobre, to tego nie poprawiaj. Takie przynajmniej można odnieść wrażenie, patrząc chociażby na rankingi bezawaryjności, w których na czele tabel w segmencie hatchbacków od lat króluje Toyota Prius, a mały Lexus CT200h bazuje na rozwiązaniach, które się doskonale sprawdzają w Priusie. Ale …

czytaj dalej »

BMW seria 5 (E60/61) - czy to dobry wybór? 7

W roku 2003 światło dzienne ujrzał jeden z bardziej kontrowersyjnych stylistycznie modeli BMW. Wyraźne odcięcie się od starej linii designerskiej, zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz pojazdu, nie wszystkim przypadło do gustu. Co prawda w przypadku serii E60 nie było aż tak bardzo negatywnego odbioru modelu, jak to miało miejsce po premierze nowej siódemki (E65), jednakże miłośnicy ostrych, agresywnych kształtów mogli czuć się zawiedzeni. Zwłaszcza, że poprzedniczka E39 postawiła bardzo wysoko poprzeczkę stylistyczną i trzeba przyznać, że model ten bardzo …

czytaj dalej »

Ford Mondeo MK4 - rywal Passata 8

Ford w roku 2006 pokazał czwarty z kolei model Mondeo, który na dobre zerwał z niechlubną opinią o producencie – na którą z kolei dzielnie i wytrwale pracował poprzedni model, oznaczony MK3. Notoryczne problemy z korozją oraz duża problematyka związana z ponadprzeciętnie awaryjnym (i równie drogim w naprawach) układem wtryskowych Delphi (turbodiesle) spowodowały, iż wielu byłych posiadaczy Mondeo MK3 na samą myśl o tym pojeździe zaczyna blednąć. Na szczęście w obecnie produkowanych Fordach temat przedwczesnej korozji nadwozia jest praktycznie niespotykany, …

czytaj dalej »

Peugeot 508 - Francuz godny zaufania 9

Francuska motoryzacja jest dla mnie zagadkowym tworem. Niewątpliwie urokliwe samochody, których projektami raczą nas designerzy Renault, Peugeota czy Citroena, zestawiane zostają z tak zagadkowymi rozwiązaniami technicznymi, że pojawia się myśl – może wśród inżynierów zostali zatrudnieni niemieccy dywersanci, świadomie działający na szkodę marki? Dlatego też wielu użytkowników aut francuskich w pewnym momencie dochodzi do wniosku, że wszystko pięknie wygląda, ale częste wysyłanie auta w podróż lawetą do serwisu nie należy do najciekawszych sposobów na wydawanie pieniędzy. Fajnie jest mieć wóz …

czytaj dalej »