Jak to działa - wał korbowy. 1

Wał korbowy to element silnika odpowiedzialny za zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków na ruch obrotowy. Dzięki temu energia, wyzwalana podczas zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej może zostać przeniesiona do układu napędowego. Jest to jeden z najbardziej istotnych elementów, z których składa się silnik spalinowy – obciążenia, którym jest nieustannie poddawany oraz szybkość, z jaką się obraca, powodują, że oprócz dużej wytrzymałości wał musi być także doskonale wyważony oraz doskonale smarowany. Nie każdy zdaje sobie sprawę z dość oczywistej rzeczy – widać ją bowiem …

czytaj dalej »

Wałki rozrządu - coraz lżejsze, ale czy lepsze? 2

Producenci samochodów od dawna dążą do maksymalizacji sprawności energetycznej silników z jednoczesnym odchudzeniem jednostek napędowych. W połączeniu z galopującymi, coraz ostrzejszymi normami emisji spalin, tworzy to specyficzną mieszankę wybuchową. Obecnie oferowane silniki, owszem, są bardziej ekonomiczne, dysponują większą mocą, są lżejsze, emitują znikome ilości zanieczyszczeń, ale coś za coś. Większa moc to większe wymagania dotyczące wytrzymałości elementów silnika, a niższa masa silnika wymusza z kolei „oszczędniejsze” stosowanie materiałów na budowę silnika. Nie można zapomnieć także o:– zdecydowanie wyższej precyzji wykonania …

czytaj dalej »

BMW Z3 - dla miłośników zakrętów 3

Roadstery w ofercie BMW pojawiły się po raz pierwszy w latach 30-tych XX wieku. Z początku nie były to pojazdy kierowane do przeciętnego klienta – z racji ich wysokiej ceny. Odbijało się to na liczbie wyprodukowanych egzemplarzy (i co za tym idzie – prestiżu wynikającym z posiadania drogiego oraz rzadkiego modelu pojazdu). W pewnym momencie monachijski koncern zaczął szukać nabywców na roadstery w innym segmencie rynku – i w ofercie pojawił się model Z3 Roadster oraz Coupe. BMW Z3 to …

czytaj dalej »

Diesel - wpływ jakości paliwa na stan układu wtryskowego 4

W przypadku nowoczesnych silników Diesla z układami wtryskowymi typu common-rail (dot. zarówno wtryskiwaczy elektromagnetycznych jak i piezoelektrycznych) bardzo ważnym elementem decydującym o trwałości układu wtryskowego jest paliwo, jakie przepływa przez układ wtryskowy. Starsze silniki, wyposażone w klasyczny, niskociśnieniowy układ wtrysku, zdecydowanie lepiej znoszą gorszą jakość paliwa, aczkolwiek nie są też zupełnie obojętne na tankowanie „chrzczonego” oleju napędowego lub oleju opałowego. Olej napędowy, oprócz klasycznego parametru decydującego o jego jakości, jakim jest liczba cetanowa, cechuje się także innymi właściwościami, decydującymi o …

czytaj dalej »

Mercedes W210 E55 AMG - wilk w owczej skórze 5

Mercedes W210 – czyli popularny „okularnik” – jest niezbyt szczęśliwym modelem w ofercie Mercedesa. Po praktycznie niezniszczalnej serii W124, przyzwyczajeni do mercedesowskiej jakości nabywcy oczekiwali po W210 zbliżonego (czyli prawie zerowego) poziomu awaryjności. Tymczasem niewiarygodna wręcz skala problemów np. z korozją nadwozia tego modelu spowodowała, że obecnie z zażenowaniem spogląda się na te samochody. Dlatego też praktycznie za bezcen można obecnie nabyć 210-ki z pierwszych lat produkcji, a niska cena modeli podstawowych przekłada się na niską cenę topowych wersji limuzyn, …

czytaj dalej »

Land Rover Discovery 6x6 6

Jeszcze przez 6 dni można nabyć za pośrednictwem Ebay ten unikatowy model Land Rovera Discovery. Link do aukcji. Samochód wg zapewnień właściciela jest w 100% sprawny i ma zamontowany w środku ogromny pussy magnet, który przyciąga tłumy wielbicieli nieszablonowych pojazdów.

Corvette Z06 - sposób na tani supercar 7

Dla wielu miłośników motoryzacji europejskiej przez bardzo długi okres nie istniało pojęcie „sportowe samochody amerykańskie”. Z prozaicznego powodu – trudno nazwać autem sportowym coś, co co prawda wygląda jak auto sportowe, ma całkiem sportową jednostkę napędową (czytaj – generującą dużo koni mechanicznych), całkiem sportowo brzmi, ale ni cholery nie da się tym sportowo jeździć. No chyba, że za sport samochodowy uznamy wyścigi na 1/4 mili. W czasach, gdy w Europie supersamochody szczyciły się naprawdę bardzo zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, jeśli chodzi …

czytaj dalej »

Mercedes C63 AMG - nauka driftingu 8

Mercedes C63 AMG to bardzo fajny samochód. 480 koni mechanicznych, napędzających tylną oś, pozwala na efektowne smażenie opon ku uciesze okolicznych miłośników zapachu spalonej gumy. Przy takiej mocy przeniesienie jej na asfalt wymaga po pierwsze – bardzo dobrych opon, a po drugie – przemyślanego zawieszenia i systemu kontroli uślizgu osi. Aaaa i byłbym zapomniał o naprawdę dobrych oponach. Ha – a co będzie, jeżeli obujemy takiego C63 w 4 dojazdówki? Otrzymamy doskonałe auto do nauki driftu. Nieustannej. O dziwo – …

czytaj dalej »

Renault Twingo 2014 - francuska komedia 9

Renault zaprezentowało w tym roku następcę dobrze znanego Twingo – tym razem jednak nie ograniczono się tylko i wyłącznie do zmian w bryle nadwozia. Otóż nowe Twingo ma … tylny napęd i silnik z tyłu. Wow, niczym Fiat 126p czy jakaś inna 911-ka. Takie umiejscowienie jednostki napędowej przy napędzie typu RWD w samochodzie typowo miejskim jest z jednego powodu bardzo kontowersyjne – mocno ogranicza przestrzeń bagażową. Ale ale – mamy przecież do dyspozycji cały przód! Tak powinien być całkiem rozsądnej …

czytaj dalej »

Lancia Delta - opis modelu 10

Lancia Delta w swojej nowej odsłonie okazuje się być modelem postrzeganym podobnie jak jej większa siostra – Thesis. Auto ma skrajnie odbierany design – albo podoba się bardzo, albo ludzie uznają ją za jakiegoś maszkarona. Zdaje się nie być nic pomiędzy tymi dwoma skrajnościami. Jednakże oprócz kontrowersyjnego dla wielu osób wyglądu samochód ten cechuje jedna, bardzo istotna rzecz – niewielkie koszty eksploatacji. Marka Lancia i niskie wydatki przy naprawach? To zakrawa na kpinę, patrząc na takie stwierdzenie z punktu „sąsiada …

czytaj dalej »