Wał korbowy to element silnika odpowiedzialny za zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków na ruch obrotowy. Dzięki temu energia, wyzwalana podczas zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej może zostać przeniesiona do układu napędowego. Jest to jeden z najbardziej istotnych elementów, z których składa się silnik spalinowy – obciążenia, którym jest nieustannie poddawany oraz szybkość, z jaką się obraca, powodują, że oprócz dużej wytrzymałości wał musi być także doskonale wyważony oraz doskonale smarowany. Nie każdy zdaje sobie sprawę z dość oczywistej rzeczy – widać ją bowiem …
Producenci samochodów od dawna dążą do maksymalizacji sprawności energetycznej silników z jednoczesnym odchudzeniem jednostek napędowych. W połączeniu z galopującymi, coraz ostrzejszymi normami emisji spalin, tworzy to specyficzną mieszankę wybuchową. Obecnie oferowane silniki, owszem, są bardziej ekonomiczne, dysponują większą mocą, są lżejsze, emitują znikome ilości zanieczyszczeń, ale coś za coś. Większa moc to większe wymagania dotyczące wytrzymałości elementów silnika, a niższa masa silnika wymusza z kolei „oszczędniejsze” stosowanie materiałów na budowę silnika. Nie można zapomnieć także o:– zdecydowanie wyższej precyzji wykonania …
W przypadku nowoczesnych silników Diesla z układami wtryskowymi typu common-rail (dot. zarówno wtryskiwaczy elektromagnetycznych jak i piezoelektrycznych) bardzo ważnym elementem decydującym o trwałości układu wtryskowego jest paliwo, jakie przepływa przez układ wtryskowy. Starsze silniki, wyposażone w klasyczny, niskociśnieniowy układ wtrysku, zdecydowanie lepiej znoszą gorszą jakość paliwa, aczkolwiek nie są też zupełnie obojętne na tankowanie „chrzczonego” oleju napędowego lub oleju opałowego. Olej napędowy, oprócz klasycznego parametru decydującego o jego jakości, jakim jest liczba cetanowa, cechuje się także innymi właściwościami, decydującymi o …
W pogoni za ekonomią i ekologią pojawiły się na rynku już jakiś czas temu silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pierwszymi popularnymi autemi, w którym takie rozwiązanie zastosowano, były Mitsubishi wyposażone w jednostkę napędową GDI. Czym różni się taki rodzaj wtrysku paliwa od tradycyjnego? Otóż wtryskiwacz podaje paliwo bezpośrednio do komory spalania, a nie, jak to ma miejsce w przypadku klasycznego wtrysku – do dolotu (gdzie miesza się z powietrzem). Dzięki temu można zapomnieć o problemie mniej lub bardziej dokładnego mieszania …